Lessen in mediawijsheid

Op de basisschool worden steeds vaker lessen gegeven in mediavaardigheden en mediawijsheid. Dit alles schijnt te gebeuren in het kader van Onderwijs32. Het idee is dat de leerlingen van nu op de arbeidsmarkt toetreden in 2032. Dat is over pak hem beet 15 jaar. In de tussentijd moeten leerlingen dus optimaal worden voorbereid op wat hen in de praktijk te wachten staat. Media speelt daarin een grote rol.

 

De autoriteit van media

Overal om ons heen is media. We worden ermee doodgegooid. Van de smartphone (die veel meer doet dan alleen maar bellen) tot devices in huis die met elkaar in verbinding staan. The Internet of Things is dan ook een wijdverbreid begrip waar we steeds meer van horen.

Kinderen moeten ten eerste leren omgaan met deze media (iets wat de meeste kinderen overigens beter kunnen dan hun ouders), maar vooral deze media moeten bedienen en maken. Daarom wordt op al op basisscholen hoog ingezet.

 

Wat leren basisschoolleerlingen?

In het begin leren leerlingen omgaan met een computer en tekstverwerker. Al vrij snel horen deze zaken tot de basisvaardigheden en moeten leerlingen mediawijs worden. Dat gebeurt aan de hand van programma’s als Diploma Veilig Internet en MediaMasters. De Week van de Mediawijsheid is een week die in het teken staat van dit mediaonderwijs. Deze week komt elk jaar terug en ieder jaar breidt deze verder uit.

Als de sociale media en de gevaren en mogelijkheden van het internet eenmaal onder de knie zijn, leren de kinderen op school nog veel meer. Onder meer programmeren.

 

Programmeren

Ieder kind in het basisonderwijs moet in staat zijn tot programmeren. Deze doelen maken intussen ook deel uit van de kerndoelen primair onderwijs, al zijn ze (nog) niet verplicht. Aan de hand van programma’s en methodes als Scratch! en Bomberbot leren kinderen hoe programmeren in zijn werk gaat. Ze leren opdrachten schrijven en sturen, zodat een robotje zijn weg kan vinden door een doolhof. Ook wordt er hardware geprogrammeerd, zodat het de juiste weg af kan leggen. Een voorbeeld hiervan is de Blue-bot. Maar ook worden op veel taal- en mediascholen al de mogelijkheden afgetast om met 3d-printers aan het werk te gaan, worden er lessen in vloggen en Youtube gegeven.

 

Media groeit

Het mag duidelijk zijn: de mogelijkheden van media groeien. In 2032 zal de wereld er heel anders uitzien. Maar dankzij de inspanningen in het basisonderwijs worden alle leerlingen in Nederland hierop voorbereid. De media groeit, maar de leerlingen groeien zeker mee.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *